Better By Bike – بالعجلة أفضل

For English version, please scroll down.

بالعجلة أفضل هي حملة لدعم التنقل بالدراجات في مصر بهدف التقليل من التلوث وتسليط الضوء على فرص للتنقل الفردي في ظل شروط التباعد الإجتماعي التي فرضتها جائحة كوفيد 19. قامت الحملة بتوفير فرص لعدد من المشتركين لإصلاح دراجاتهم القديمة أو تأجير دراجات مجاناً لمن لا يملكون واحدة. كذلك سلطت الحملة الضوء على التحديات التي تواجه مستخدمي الدراجات الهوائية في شوارع مصر ومدى أهمية وجودهم كجزء من نسيج الشارع وتوفير ظروف آمنة لهم. لم تقتصر حملة بالعجلة أفضل على المشاركين فحسب بل قامت بدعم ورش الدراجات ومقدمي الخدمات المحليين اقتصادياً ودعائياً عبر إشراكهم في الحملة.ز

تشير دراسات التغيير السلوكي1 أن وجود تغييرات في الأحداث الحياتية قد تشجع على تبني عادات جديدة والتأقلم معها،وقد ظهر ذلك جلياً في ظل الجائحة. فقد تسببت القيود التي فرضتها الحكومات للحد من انتشار الوباء في تغيير أنماط التنقل، فكثير من الأعمال انتقلت للفضاء الافتراضي وتوجه آخرون لوسائل التنقل الفردية مثل الدراجات الهوائية وهو ما انعكس على نشاط في سوق الدراجات في مصر ودفع عدة مدن حول العالم إلى زيادة الاستثمار في البنية التحتية للدراجات بحسب تقرير قمنا بنشره سابقاً. لذلك رأينا أن توفير الدراجات بشكل مؤقت خلال الجائحة قد يكون تجربة إيجابية للبعض في هذه الأوقات وقد يشكل عامل في تغيير سلوكي والتوجه لشراء دراجة في المستقبل.ز

أما بالنسبة للتحديات التي واجهت المشاركين فقد جاء في المقام الأول تحدي الأمان المروري وهو ما رأيناه أيضاً في استطلاع رأي أجريناه خلال الحملة حيث قال 63% من المشاركين في الاستطلاع أن الأمان المروري هو العامل الأول في التأثير على قرارهم باتخاذ الدراجة كوسيلة تنقل من عدمه. كذلك ظهرت عوامل مثل الوقت وسرقة الدراجات كعوامل مؤثرة رئيسية، وهو ما يوضح الحاجة الملحة لبنية تحتية مباشرة وآمنة للدراجات الهوائية. كذلك عبر الكثيرين عن أن الصورة الاجتماعية والانطباعات العامة عن الدراجات تشكل عامل رئيسي في اتخاذهم لقرار التنقل بالدراجة وخاصة فيما يتعلق بالوجاهة الإجتماعية أو القيود التي قد تواجه السيدات اللائي قررن استخدام الدراجة. وأنتم أي العوامل تواجهكم؟ز

من الآثار الجانبية الإيجابية التي ظهرت أثناء الحملة هي مشاركة عدد كبير من السيدات على منصات التواصل الاجتماعي (فيسبوك وانستجرام) قصصهن معنا عن تجربة استخدامهن للدراجة في المدن المختلفة وهو ما قمنا بنشره في ألبوم صور تحت عنوان (مصريات على عجل).ز

جزء من المشاركات في ألبوم مصريات على عجل … لقراءة القصص وباقي المشاركات
https://www.facebook.com/pg/tabdeel4/photos/?tab=album&album_id=1187735194906580

“بالعجلة أفضل” تقع ضمن حملة “عشرة أيام من أجل المتوسط”، وهو عملٌ مشترك جرى إعداده من خلال عملية نقاش وبناء قدرات قادة شباب حول موضوع التحديات البيئية التي تهدد منطقة المتوسط. يلقى هذا العمل الإقليمي دعمًا من برنامج “حوار المتوسط للحقوق والمساواة” الإقليمي الممول من الاتحاد الأوروبي.ز


English Version

Better by bike is a campaign that promotes cycling mobility and aims at reducing air pollution, helping people adapting to social distancing measures in their daily commutes, and giving voice to bicycle users in Egypt. The campaign participants were able to make use of direct incentives for bike usage such as free bike rentals and repairs; and in the process, we have supported a number of local bike workshops and service providers in Cairo and Alexandria. The campaign also had advocacy and knowledge dissemination elements that focused on forward steps towards cycling-friendly cities, and destructing the social barriers that affect women participation in cycling mobility.

Research shows that changes in life events and external environments can contribute to people’s decision to use the bike.1 This was seen during the COVID19 crisis. Lock-downs, limited access to public transportation and work from home schemes had cancelled a big share of the daily commutes worldwide, and another share of these commutes were shifted to individual modes of mobility such as the bikes. It’s no wonder, therefore, that cities around the globe are increasing investments in cycling infrastructure and promotion schemes during and after the crisis. In Egypt as well, the bicycle market witnessed a surge in sales in the times of COVID19 as we have shown in a previous article. So by making bicycle rental and repairs available, we targeted a temporary behavioral change that, if paralleled with a positive experience, can influence the participants’ decision to buy a bike and result in a longer term impact.

On the other hand, many participants reported that their biggest challenge in their cycling commutes was traffic safety. This goes in line with an online survey where traffic safety was the number one factor that influences the Egyptians’ decision to cycle or not. Other factors were also reported as major influences such as commute time, and bicycle safety. This suggests that cycling infrastructure is highly needed in the Egyptian cities for people to consider the bike as their mode of choice. In addition, many respondents had also put the social image, status, or social pressure on cycling women as determinants of their cycling behavior. Tell us what would influence your decision to cycle in the Egyptian streets:

One of the positive impacts of the campaign was the high participation of women in the provided services, as well as candid participation from women who were not part of the campaign but they wanted to share their experiences with us and with the public through our social media pages (on Facebook and Instagram). We have created a photo album for these stories under the name (Egyptian women on bike), and it’s open for more contributions.

Part of the cycling women participants in the story album
https://www.facebook.com/pg/tabdeel4/photos/?tab=album&album_id=1187735194906580

Better By Bike campaign is part of 10 Days for The Mediterranean. 10 Days for The Mediterranean is a common action developed through a process of debate and capacity building for young leaders on the environmental and ecological challenges that threaten the Mediterranean region. This regional action is supported by Med Dialogue for Rights and Equality, a European Union funded regional Programme.

1 Chatterjee, Kiron; Sherwin, Henrietta; Jian, Juliet (2013) Triggers for changes in cycling: the role of life events and modifications to the external environment. Journal of Transport Geography 30, 183–193.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s