ورشة الشوارع المشتركة بالخليفة
English below
لمدة 3 أيام، شارك 15 شخص في ورشة عمل “الشوارع المشتركة” المنظمة من مبادرة الأثر لنا في تعاون بين تبديل وجمعية الفكر العمراني مجاورة في منطقة الخليفة التاريخية بالقاهرة.ز

النسيج العمراني التاريخي للخليفة مصمم على مقياس إنساني يسمح بالتفاعل في الشارع كمكان عام ومهيأ للمشي أو الدواب كوسيلة أساسية للانتقال. و لكن طرأت تغييرات على مستخدمي الشارع (استخدام المركبات) وتغييرات على عروض ونفاذية بعض الشوارع ولم يؤخذ في الحسبان ضمان التوازن في القوى بين مستخدمي الشارع. ميل ميزان القوى أضر بالمستخدمين الأضعف (مشاة – دراجات) وقلل من تحقيق الأمان والراحة لهم. إلى جانب أنه شجع المستخدمين إلى الاتجاه للوسائل الأخرى إن أمكن وبالتالي زاد من الازدحام وأضر بجودة الحياة في الشارع كفراغ عام.ز

يظهر ذلك من انتشار المطبات في المنطقة. المطبات مبنية من قبل الأهالي بالمجهودات الذاتية بهدف تقليل سرعة المركبات ومن خلال شكوى بعض السكان من إصابات السير للأطفال والكبار. تفترض الورشة أن إعادة توازن القوى في الشارع يحقق الأمان للمستخدمين ويحسن من جودة الحياة. ويساعد على تحقيق ذلك الموارد القيمة في المنطقة من نسيج عمراني وحياة عامة تراثيين. وتهدف إلى فهم كيفية عمل الشارع والقوى بين المستخدمين. يساعد هذا الفهم والمقترحات المبنية عليه على الوصول للتوازن بين مستخدمي الشارع وحل المشكلات التي تواجه المستخدمين الأضعف وإعادة تهيئة البيئة المبنية لتكون أسهل للاستخدام للمشاة والدراجات في المناطق التاريخية والشعبية المماثلة أو ذات الطابع المشابه.ز
قامت الفرق أثناء الورشة بالتحقق من المشكلات التي تواجه مستخدمي الشارع الأضعف عن طريق قياسات وملاحظات واستبيانات، بهدف فهم أعمق للظروف المحيطة بهذه المشكلات.ز
نظريات / حالات دراسة
قام المشاركين في الورشة بتجربة مبادئ اتجاه الشوارع المشتركة. والمقصود بالشوارع المشتركة هو نمط في التصميم العمراني للشوارع لا يعتمد على الفصل بين المستخدمين، ولكن يدمج بين جميع مستخدمي الشارع مع إعطاء الأفضلية لأضعف المستخدمين. تطبيق مبادئ الشوارع المشتركة يُشترط أن يكون في شوارع ذات سرعة مركبات بطيئة وكثافة مركبات قليلة (وغالباً عرض ضيق). ومن ضمن مبادئ الشوارع المشتركة:ز
-الأرصفة لا تأخذ الشكل التقليدي، بالعكس مساحة المشاة بعرض الشارع كله، ويمكن تحديد المساحة المسموحة للسيارات بأعمدة حاجزة تعترض المركبات ولا تعترض المشاة.ز
يتم التحكم في سرعة المركبات عن طريق عناصر تهدئة السرعة المصممة في الشارع.ز
.يتم توزيع الأنشطة في الشارع بشكل منتشر ولا يسمح بسهولة المرور للسيارات
.مواد تشطيب الأرضيات لا تكون الأسفلت المخصص للسيارات ولكن تبليطات مناسبة للمشاة
.دخول منطقة الشوارع المشتركة لابد أن يكونواضحاً، كأن يوجد بوابة على مدخل الشارع أو المنطقة


منهجية
تم اختيار 4 حالات دراسة كأمثلة لشبكة شوارع الخليفة:
ساحة السوق
الجزء الشمالي من شارع الخليفة الرئيسي
الجزء الجنوبي من شارع الخليفة الرئيسي
حارة جانبية بها أنشطة شبه خاصة كلعب للأطفال ولقاء للعائلات (حارة الحسينية).ز

وكان على كل مجموعة من فرق العمل الأربعة دراسة إحدى حالات الدراسة من حيث:ز
دراسة كثافة المرور (عد المركبات والمشاة)ز
دراسات اتجاهات مسارات الحركة
دراسة سرعات المركبات
ملاحظات عن استعمال عناصر الشارع
دراسة الأنشطة
وبناء على الملاحظات تقوم الفرق باقتراح توصيات وأفكار لتدخلات.ز

نتائج
خلال النقاشات الأولية مع مجموعات نقاش مع السكان شرحوا كيف يقومون باستمرار ببناء وإصلاح المطبات والحفر التي يستخدموها لتهدئة السرعة والتي تتكون من مواد غير متماسكة. وكيف أن زيادة كمية المرور في الشوارع أدت لزيادة الإصابات، خاصة من الأطفال.ز
ومن ضمن ملاحظات الفرق:ز
أن الأرصفة لا تستخدم للمشاة، فتعريف الرصيف مناسب أكثر كتمهيد لمداخل العمارات أو المحلات. وهو ما شكاه المشاركون من المنطقة من حيث صعوبة استخدام الرصيف.ز
تشعر السيدات بالارتياح أكثر في الشوارع الجانبية حيث يجلسون ويتحدثون ويلعب الأطفال ويبنى السكان مقاعد للجلوس بجوار البيوت، بالمقارنة بالشوارع الرئيسية والتي تعتبر أكثر مكان للعبور والنشاط التجاري.ز
توجد العديد من المساحات غير المستغلة عادةً على جوانب الشارع، لا من المركبات ولا المشاة ولا المحلات المجاورة.ز
عادةً ما تظهر في مداخل الشوارع الجانبية مطبات أو كمرات أعلاها.ز
تتأثر مسارات المشاة بركن السيارات، وحركة المحلات، والتظليل في الشارع، وأكوام القمامة.ز
في السوق لاحظ الفريق قلة السرعة بالمقارنة بالشوارع المحيطة، وأن بعض المسارات مخصصة للبضائع وبعض الحركة في السوق هدفها التواصل وليس بالضرورة الشراء.ز

خاتمة
بناء على الملاحظات، قدمت الفرق اقتراحات تمحورت حول إعادة تعريف شكل ومكان الأرصفة والحواجز لتناسب طريقة الاستعمال الحالية للشارع. حيث أن الشكل الحالي لا يحقق الغرض بل يهدر مساحة الشارع. بالتزامن مع تجربة وسائل تهدئة سرعة المركبات من تبليطات ومطبات لتتناسب مع تشكيل الشارع المقترح وتشجيع وإبراز علامات الانتقال من الشوارع الرئيسية إلى الفرعية.ز
“Shared Streets in Khalifa” workshop
For 3 days, 15 participants have collaborated in the “shared streets in Khalifa” workshop. The workshop was organized by the Athar Lina initiative, as a collaboration between Tabdeel and the Built Environment Collective – Megawra, in the historic area of al-Khalifa, Cairo.

alKhalifa’s urban fabric was planned on a human scale that allows for public space interaction and is suitable for walking or for the use of animals as transport. However, the changes in street users (use of vehicles), as well as the widths and permeability of some streets, has not taken into account the power imbalances towards the vulnerable users (pedestrians & bicycle users). Consequently decreasing their safety and comfort. In addition, this imbalance has encouraged users to seek vehicular transport if possible, leading to an increase in traffic congestion and harming the quality of life in the streets as public spaces.

This is evident in the proliferation of speed bumps in alKhalifa. Bumps are built by residents to decrease vehicular speeds, which had resulted in injuries, especially among kids and the elderly.
The workshop assumes that rebuilding the balance between street users would achieve safety for users and improve the quality of life. This is facilitated by the available qualities in the area, of a heritage street network and public life. The workshop aims to understand how streets and power work together, then building recommendations based on it, in the goal of reaching the balance between users, solve the challenges of vulnerable users, and rehabilitating the built environment in historic and similar high-density areas to be easier for pedestrians and bike users.
The workshop teams investigated the problems facing vulnerable street users, through measurements, observations, and interviews
Theories / case studies
The workshop participants investigated the principles of shared streets, a street design approach that doesn’t depend on separation between users, but merges users, while giving priority to the most vulnerable users. Shared streets can be applied in streets with low traffic speed and flow (commonly small width too), and among its principles are:
-Sidewalks’ form is not the traditional elevated paved platform allocated for pedestrians. On the contrary, pedestrian allocated space is the whole street width, and vehicular space can be allocated by poles that limit vehicular traffic but not pedestrian.
-The street design speed is controlled through traffic calming elements installed.
-Activities are distributed along the street space, vehicular traffic flow is not prioritized.
-Street paving is not vehicular suitable asphalt but paving that indicates it is a pedestrian priority zone.
-Entry to the shared street areas is visibly noted, fri example using a gate to the area

Methodology
Four case studies were chosen within alKhalifa:
-alKhalifa Market area
-alkhalifa street northern section
-alKhalifa street southern section
-a Side alley with semi-private activities such as children playing and family gatherings (Haret alHusseineya)

Each group applied the following analyses to one of the four case studies:
-Traffic and pedestrian counts
-Pedestrian Trajectory mapping
-Vehicular speeds
-Observations on street elements
-Activities’ mapping
Based on their observations, teams proposed recommendations and concepts for interventions.

Workshop output
As a part of primary focus group discussions, residents have explained how they continuously build and repair the bumps they use for traffic calming that use materials that is not durble. They also mention how traffic flow increases have resulted in increased injuries, especially for children.
The workshop teams’ observations included that:
-Sidewalks aren’t used by pedestrians, the sidewalk definition fits more as an entrance area for buildings or shops.
-Women are more comfortable in side streets where they sit, talk, and children play. Residents build benches next to their houses. A different case from main streets, which are considered more as places for through traffic and commercial activity.
-Some areas are unused street spaces,
-The entrances to side streets are usually marked by bumps or beams above.
-Pedestrian trajectory is affected by car parking, shop activity, street shade, and waste piles
-The market area was observed to have less speeds than surrounding sreets, some paths were allocated for goods.

Conclusion
Based on their observations, teams have presented suggestions, that discussed redefining the form and location of sidewalks to fit the current street use. Simultaneously traffic speeds are targeted by trials of traffic calming, based on paving and bumps, and highlighting transitional signage from larger streets to shared areas, then to semi-private areas.